Сайт, посвященный евангельским группам в Православии

Великий канон. Вторник, первой седмицы Великого Поста. Девять песен

Татьяна Зайцева | Вторник, Декабрь 18, 2018

Сегодня канон рассказывает о самых ярких фигурах Ветхого Завета и тех уроках, которые нам преподносят их истории

 Предание.ру

ornament1

Первая песнь. Каин и Авель

В первой песни вспоминается первое совершенное на земле убийство: когда Авель принес угодную Богу жертву, то его брат Каин, жертва которого не была принята, огорченный и омраченный, предавшись обиде, убил брата. Вспоминается также и создание человека из глины.

Человек здесь призывается осознать, что вся его жизнь могла бы быть самой лучшей жертвой Богу, однако он не только не соделал жизнь доброй жертвой, как это сделал Авель, но и так упорно шел против своей совести, что сделал свою собственную плоть самоубийственным оружием, как бы имея к себе большую ненависть, чем злоба Каина. Однако Творец, создавший человека из праха, готов простить грехи, исцелить раны и принять со всей милостью и теплотой приходящего к нему кающегося.

Песнь первая

На церковнославянском языке

Ирмосы по дважды: Помощник и покровитель бысть мне во спасение,  Сей мой Бог, и прославлю Его,  Бог отца моего, и вознесу Его: славно бо прославися.

На русском языке

Ирмос: Помощник и Покровитель бысть мне во спасение, сей мой Бог, и прославлю Его, Бог отца моего, и вознесу Его: славно бо прославися.

Стих: Помилуй мя, Боже, помилуй мя.   Припев: Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Каиново прешед убийство произволением бых убийца совести душевней, оживив плоть, и воевав на ню лукавыми моими деяньми. Каиново превзошед убийство, произволением соделался я убийцею совести душевной, оставил живою плоть, и вооружился против нее моими злыми делами. /Быт.4:8/
Авелеве Иисусе, не уподобихся правде,  дара Тебе приятна не принесох когда, ни деяния божественна, ни жертвы чистыя,  ни жития непорочнаго. Авелю, Иисусе, я не уподобился в праведности; дара приятного не принес Тебе никогда, ни дел Богоугодных, ни жертвы чистой, ни жизни непорочной. /Быт.4:4/
Яко Каин и мы, душе окаянная,  всех Содетелю деяния скверная,  и жертву порочную,  и непотребное житие принесохом вкупе:  темже и осудихомся. Как Каин, и мы, душа окаянная, принесли Создателю всех жертву порочную — дела нечистыя и жизнь непотребную; посему и подверглись осуждению. /Быт.4:3/
Брение Здатель живосоздав,  вложил еси мне плоть и кости, и дыхание и жизнь:  но о Творче мой, Избавителю мой, и Судие  кающася приими мя. Брение Создатель оживотворив, Ты даровал мне плоть и кости, и дыхание, и жизнь; но Творец мой, Избавитель мой и Судия, кающагося приими меня. /Быт.2:7/
Извещаю Ти Спасе, грехи, яже содеях,  и души и тела моего язвы,  яже внутрь убийственнии помыслы  разбойнически на мя возложиша. Пред Тобою, Спаситель, открываю грехи, которые я сотворил, и язвы души и тела моего, которые внутренние убийственные помыслы злодейственно нанесли мне. /Лк.10:30/
Аще и согреших, Спасе,  но вем, яко Человеколюбец еси, наказуеши милостивно, и милосердствуеши тепле:  слезяща зриши,  и притекаеши яко Отец, призывая блуднаго. Согрешил я, Спаситель, но знаю, что Ты человеколюбив, наказуешь с состраданием и милуешь с пламенною любовию, взираешь на плачущаго и поспешаешь, как Отец, воззвать /сына/ блуднаго. /Лк.15:20/
Слава, Троичен: Пресущная Троице, во Единице покланяемая,  возми бремя от мене тяжкое греховное,  и яко благоутробна,  даждь ми слезы умиления. Слава: Пресущественная Троица во Единице Покланяемая, возьми от меня бремя тяжкое греховное и как Милосердная даруй мне слезы умиления.
Богородичен: Богородице, надежде и предстательство Тебе поющих, возми бремя от мене тяжкое греховное,  и яко Владычица Чистая,  кающася приими мя. И ныне: Богородице, Надеждо и Предстательство Тебя воспевающих, возьми от меня бремя тяжкое греховное и, как Владычица Чистая, кающагося приими меня.

 

Вторая песнь. Адам и Ева

Как говорит Писание, согрешив, Адам и Ева сначала почувствовали себя нагими, спрятались от Бога и опоясались листьями смоковницы. Так они «выдали», что согрешили. Затем им были даны кожаные одежды, соответствующие их смертному состоянию. Но человек не потерян: в Евангелии Христос говорит, что радость на небесах о покаянии грешника подобна той особенной радости, которая бывает у человека, когда он находит потерянную монету. Слезы кающегося также сравниваются с миром, драгоценным маслом, которым, согласно Евангелию, грешница, плача, помазала ноги Христа.

Грех действует в нас, как в Адаме: человек, самовластно, то есть добровольно предаваясь грехам, остается ни с чем — как бы нагим, лишенным благодатного Божьего покрова, первоначальных задатков и внутренней красоты. Одновременно он покрывает себя привязанностями к земному и внешнему, которые досаждают ему и тяготят его. Евангелие же возвещает, что Христос готов найти и вернуть эту красоту, если человек со слезами просит Его об этом.

 

Песнь вторая

На русском языке

Ирмос: Вонми, небо, и возглаголю, и воспою Христа, от Девы плотию пришедшаго.

Сшивал кожаные ризы грех мне, обнажив меня первой Боготканной одежды.

Облекся я одеянием стыда, как листьями смоковницы, в обличение моих самовластных страстей. /Быт.3:7/

Оделся я в срамную ризу, окровавленную нечистотою страстной и сластолюбивой жизни.

Впал я в пагубу страстей и вещественное тление, и оттого ныне враг меня угнетает.

Предпочел я жизнь привязанную к /земным/ вещам и любостяжательную, ныне тяжкое бремя лежит на мне.

Украсил я образ плоти разноцветным одеянием скверных помыслов и подвергаюсь осуждению.

Усердно я озаботился одним внешним благоукрашением, пренебрег внутреннюю по образу Божию устроенную скинию.

Погребенна красота первообраза страстями, но, о Спаситель, как некогда драхму взыщи и найди её. /Лк.15:8/

Согрешил, как блудница взываю к Тебе, один согрешил пред тобою; приими, о Спаситель, вместо мира и мои слезы. /Лк.7:37/

Очисти, как мытарь взываю к тебе, о Спаситель, очисти меня, ибо никто из происходящих из Адама, как я, не согрешил пред тобою. /Лк.18:13/

Слава: Единого Тебя в трех Лицах, Бога всех пою, Отца и Сына и Духа Святаго.

И ныне: Пречистая Богородица Дева, Едина Всепетая, моли усердно, чтобы спастись нам.

На церковнославянском языке

Ирмос: Вонми, Небо, и возглаголю, и воспою Христа, от Девы плотию пришедшаго.

Сшиваше кожныя ризы грех мне, обнаживый мя первыя боготканныя одежды.

Обложен есмь одеянием студа, якоже листвием смоковным, во обличение моих самовластных страстей.

Одеяхся в срамную ризу и окровавленную студно течением страстнаго и любосластнаго живота.

Впадох в страстную пагубу и в вещественную тлю, и оттоле до ныне враг мне досаждает.

Любовещное и любоименное житие невоздержанием, Спасе, предпочет ныне, тяжким бременем обложен есмь.

Украсих плотский образ скверных помышлений различным обложением и осуждаюся.

Внешним прилежно благоукрашением единем попекохся, внутреннюю презрев Богообразную скинию.

Погребох перваго образа доброту, Спасе, страстьми, юже, яко иногда драхму, взыскав, обрящи.

Согреших, якоже блудница, вопию Ти: един согреших Тебе, яко миро, приими, Спасе, и моя слезы.

Очисти, якоже мытарь, вопию Ти, Спасе, очисти мя: никтоже бо сущих из Адама, якоже аз, согреших Тебе.

Слава: Единаго Тя в Триех Лицех, Бога всех пою, Отца и Сына и Духа Святаго.

И ныне: Пречистая Богородице Дево, Едина Всепетая, моли прилежно, во еже спастися нам.

 Третья песнь. Ной и Лот

Во времена Ноя порок настолько распространился, что чтобы спасти человеческий род, потребовалось очистить землю. Тогда Бог покрыл землю водами всемирного потопа, праведник Ной, как известно, был спасен на ковчеге. Хам, сын Ноя, известен тем, что недостойно поступил по отношению к своему вкусившему вина отцу, не покрыв его наготы и насмехавшись над ним. Праведный Лот, мучившийся в обществе грешников, был избавлен Богом во время уничтожения огнем развращенных городов Содома и Гоморры.

Положение грешника сравнивается с положением грешников времен Ноя: человек осуждается, погружая сам себя в грехи, как в воды потопа. Текст канона также напоминает человеку, что он не раз уподоблялся Хаму, относясь к ближнему без должного трепета и почтения, не отворачиваясь, но разглядывая его падения. Грешник призывается, подобно Лоту, всеми силами устраняться от противных разуму желаний.

Песнь третья

На церковнославянском языке

На русском языке

Ирмос: Утверди, Господи, на камени заповедей Твоих подвигшееся сердце мое, яко Един Свят еси и Господь.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Источник живота стяжах Тебе, смерти Низложителя, и вопию Ти от сердца моего прежде конца: согреших, очисти и спаси мя.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Согреших, Господи, согреших Тебе, очисти мя: несть бо иже кто согреши в человецех, егоже не превзыдох прегрешеньми.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

При Нои, Спасе, блудствовавшия подражах, онех наследствовах осуждение в потопе погружения.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Хама онаго, душе, отцеубийца подражавши, срама не покрыла еси искренняго, вспять зря возвратившися.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Запаления, якоже Лот, бегай, душе моя, греха: бегай Содомы и Гоморры, бегай пламене всякаго безсловеснаго желания.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Помилуй, Господи, помилуй мя, вопию Ти, егда приидеши со ангелы Твоими воздати всем по достоянию деяний.

Слава: Троице Простая, Несозданная, Безначальное Естество, в Троице певаемая Ипостасей, спаси ны, верою покланяющияся державе Твоей.

И ныне: От Отца безлетна Сына в лето, Богородительнице, неискусомужно родила еси, странное чудо, пребывши Дева доящи.

 

Ирмос: Утверди, Господи, на камне Твоих заповедей поколебавшееся сердце мое, ибо Ты один свят и Господь.Источник жизни и Разрушитель смерти обрел я Тебя, и взываю к Тебе от сердца прежде кончины моей: согрешил я, очисти и спаси меня.Согрешил я, Господи, согрешил пред Тобою, очисти меня, ибо никто не согрешил среди человеков, которого бы я не превзошел прегрешениями.Блудствовавшим при Ное я подражал, о Спаситель, и наследовал осуждение их — утопление в потопе. /Быт.6:4-23/

Хаму тому подражая отцеубийце, душа, не прикрыла ты срамоты ближнего, с лицем обращенным назад. /Быт.9:22-23/

От пламени греха убегай, душа моя, как Лот, убегай от Содома и Гоморры, беги от огня всякаго безрассудного желания. /Быт.19:16/

Помилуй, Господи, помилуй меня, взываю к Тебе, когда придешь со ангелами своими воздать всем по достоинству дел их.

Слава: Троица Простая, Несозданная, Существо Безначальное, в троичности Лиц воспеваемое, спаси нас с верою покланяющихся Державе Твоей.

И ныне: От Отца безлетна Сына, в лето Богородительнице неискусомужно Ты родила, странное чудо, пребывши Девой, млеком питающей.

 

Четвертая песнь. Иаков и Исав. Иов

Упоминаемые 12 патриархов (сыновей Иакова, ветхозаветных праведников, от которых произошли 12 родов Израиля) сравниваются здесь с таинственной лестницей к небу, которую видел Иаков. Исав известен тем, что променял первородство (достоинство первого сына в семье, который наследовал особенное отцовское благословение) на чечевичную похлебку, и за такое невоздержание был назван Едом (красный). Иов известен тем, что был мучим от сатаны, но не оставил праведности: он лишился детей, жены, имущества и здоровья, но, находясь в ранах и одиночестве, не хулил Бога.

Человек призывается положить в основание лестницы добродетельной жизни подвиги ветхозаветных праведников. Душа грешника уподобляется здесь Исаву, поскольку лишилась духовного первородства и пренебрегла благословениями Божиими, а также пристрастилась к телесным страстям. Человек вспоминает здесь о мужестве и терпении Иова.

Песнь четвертая

На русском языке

На церковнославянском языке

Ирмос: Услыша пророк пришествие Твое, Господи, и убояся, яко хощеши от Девы родитися и человеком явитися, и глаголаше: услышах слух Твой и убояхся, слава силе Твоей, Господи.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Бди, о душе моя, изрядствуй, якоже древле великий в патриарсех, да стяжеши деяние с разумом, да будеши ум, зряй Бога, и достигнеши незаходящий мрак в видении, и будеши великий купец.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Дванадесять патриархов великий в патриарсех детотворив, тайно утверди тебе лествицу деятельнаго, душе моя, восхождения: дети, яко основания, степени, яко восхождения, премудренно подложив.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Исава возненавиденнаго подражала еси, душе, отдала еси прелестнику твоему первыя доброты первенство и отеческия молитвы отпала еси, и дважды поползнулася еси, окаянная, деянием и разумом: темже ныне покайся.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Едом Исав наречеся, крайняго ради женонеистовнаго смешения: невоздержанием бо присно разжигаем и сластьми оскверняем, Едом именовася, еже глаголется разжжение души любогреховныя.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Иова на гноищи слышавши, о душе моя, оправдавшагося, того мужеству не поревновала еси, твердаго не имела еси предложения во всех, яже веси, и имиже искусилася еси, но явилася еси нетерпелива.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Иже первее на престоле, наг ныне на гноище гноен, многий в чадех и славный, безчаден и бездомок напрасно: палату убо гноище и бисерие струпы вменяше.

Слава: Нераздельное Существом, Неслитное Лицы богословлю Тя, Троическое Едино Божество, яко Единоцарственное и Сопрестольное, вопию Ти песнь великую, в вышних трегубо песнословимую.

И ныне: И раждаеши, и девствуеши, и пребываеши обоюду естеством Дева, Рождейся обновляет законы естества, утроба же раждает нераждающая. Бог идеже хощет, побеждается естества чин: творит бо, елика хощет.

 

Ирмос: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слу́х Тво́й и убоя́хся; сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Бо́дрствуй, душе́ моя́, и крепи́ся, подо́бно дре́внему вели́кому патриа́рху, дабы́ стяжа́ти тебе́ и доброде́тели, и у́м созерца́ющий, дабы́ косну́тися и́м к недосту́пному Божестве́нному Мра́ку и обрести́ в Не́м вели́кое сокро́вище. Быт.32:28.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

В двена́дцати нача́льниках коле́н, рожде́нных вели́ким патриа́рхом, да́н тебе́, душе́ моя́, о́браз ступе́ней духо́вныя ле́стницы доброде́телей, ко́и, подо́бно де́тям, прему́дро располо́жены для твоего́ по ни́м тве́рдаго возхожде́ния.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Иса́ву отве́рженному подража́юще, ты доброво́льно отдала́, душе́ моя́, обольсти́телю твою́ первозда́нную красоту́ и, оте́ческаго благословения лиши́вшися, впа́ла во грехо́вные дея́ния и по́мыслы. Посему́, сугу́бо несча́стная, ны́не пока́йся. Быт.25:32, 27:37. Мал.1:2-3.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Иса́в, непреста́нно разжига́емый неи́стовой женопохотли́востию и сладостра́стием оскверня́емый, не́когда про́зван был «Эдо́мом», что́ зна́чит «Душа́, сожже́нная грехолю́бием». Быт.25:33.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Об Иове, на гно́ище наво́зном сидя́щем и Бо́гом спасе́нном, ты слы́шала, душе́ моя́, но не после́довала его́ му́жеству и не стя́жала его тве́рдыя во́ли, и яви́ла свою́ кра́йнюю невоздержанность и малоду́шие, не противоста́вше искуше́ниям ра́зума, зре́ния и чу́вства. Иов.1:1-22.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Иов почте́нный, наги́м на гно́ище гни́л, детьми́ бога́тый и сла́вный, внеза́пно ста́л безде́тным и бездо́мным. Но гно́ище именова́л он ца́рским черто́гом и стру́пы те́ла своего́ — драгоце́нными каме́ниями. Иов.2:1-13.

Слава: О Еди́ное, Существо́м неразде́льное и неслия́нное в Ли́цех Божество́ — Свята́я Тро́ица соца́рственная и сопресто́льная! Тебя́ прославля́ю и Тебе́ воспева́ю пе́снь вели́чественную, в Ми́ре Го́рнем трикра́тно а́нгелами воспева́емую. Ис.6:1-3.

И ныне: О Богоро́дице, Ты непоро́чно родила́ еси́ и в де́вственности непреста́нно пребыла́ еси́! Рожде́нный Тобо́ю творе́ния обновля́ет естество́ и посему́ рожда́ет де́вственное чре́во. Ибо, что́ пожела́ет Бо́г, та́м покоря́ются зако́ны естества́, и си́лен Он твори́ти то́, что́ соизво́лит.

 

 

Пятая песнь. Моисей

В пятой песни вспоминаются: корзина, в которой был спасен от смерти младенец Моисей; повивальные бабки, от которых требовали убивать еврейских младенцев; подвиг Моисея, который через пустыню выводил избранный народ из египетского плена. Вспоминается «купина Богоявления» — горящий куст, в котором таинственно явился Моисею Бог, и избавлявший от бед жезл Моисея, который стал прообразом Креста. Упоминается чистый жертвенный огонь Аарона (древние евреи в знак покаяния приносили в жертву для сожжения то, над чем трудились в поте лица и что представляло ценность: хлеб и животных), и нечистая жизнь священников Офни и Финееса, которые отвращали людей от жертвоприношений.

Душа призывается держаться спасительного ковчега праведности посреди суетных волн. Будто слушаясь призыва тем повивальным бабкам, человек убивал в себе доброе, но, в отличие от Моисея, не решался уничтожить страсти, которые калечили ум. Человек призывается подражать праведности Моисея, помня о явлении Бога и Кресте как об избавлении; подражать чистому богопочтению Аарона и отвращаться от нечистой жизни, как у Офни и Финееса.

 

Пятая песнь

На русском языке

 На церковнославянском языке

  Ирмос: От но́щи у́тренююща, Человеколю́бче, просвети́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя, Спа́се, твори́ти во́лю Твою́. Пс.62:2, 118:45.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Ты слы́шала, душе́, о ба́бках повива́льных, ко́их не смогли́ пону́дити истреби́ти неви́нныя плоды́ — младе́нцев му́жеского ро́да. Ты же, о душе́, тво́й пло́д неви́нности и чистоты́ сама́ сгуби́ла. Исх.1:15-17.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ты слы́шала, душе́, и о ковче́ге, волна́ми во́д реки́ носи́мом, в ко́ем, я́ко в черто́ге ца́рском пребыва́юще, во дре́вности бегле́ц бежа́л от зла́го умышле́ния фарао́на. Ты́ же, душе́, дабы́ спасти́ся, подо́бно вели́кому Моисе́ю, ны́не напита́йся млеко́м Прему́дрости. Исх.1:15-22, 1:22, 2:3.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ты́, о несча́стная душе́, после́довавше вели́кому Моисе́ю, срази́вшему еги́петского стра́жа в главу́, могла́ бы на́смерть порази́ть Тво́й похотли́вый ра́зум, но ты ли́шь слегка́ встрево́жила его́. Тогда́ пове́дай, возмо́жно ли тебе́ без покая́ния дости́чь безстра́стия, да́же живу́щи в пусты́не? Исх.2:11-12.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

В пусты́ню удали́лся вели́кий Моисе́й. Иди́ и ты́ туда́, душе́, подража́юще жи́зни его́, дабы́ во пла́мени купины́ и тебе́ уви́дети Богоя́вление. Исх.3:2-3.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Про же́зл Моисе́ев воспомяни́, душе́, ко́им он мо́ре раздели́л, откры́л его́ глубину́ начерта́нием о́браза Креста́ боже́ственнаго, по́мощию ко́его и ты, душе́, возмо́жеши соверши́ти вели́кия духо́вныя по́двиги. Исх.14:21-22.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ааро́н прине́с Бо́гу чи́стый и непоро́чный о́гнь алта́рный, Офни́ же и Финее́с, подо́бно тебе́, душе́, принесли́ чу́ждое Бо́гу скве́рное житие́. 1 Цар.2:12-13.

Слава: Тебя́, Еди́наго Бо́га сла́вим: Свя́т, Свя́т, Свя́т Оте́ц и Сы́н, и Ду́х, несоста́вная проста́я еди́ная Су́щность, Тро́ица, Ко́ей все́ поклоня́ются!

И ныне: О целому́дренная и непозна́вшая му́жа Ма́терь-Де́во! Из Тебе́ Бо́г, времена́ сотвори́вший, обле́кся в мою́ пло́ть, соедини́вше с Собо́ю челове́ческое естество́.

 

 

Ирмос: От нощи утренююща, Человеколюбче, просвети, молюся, и настави и мене на повеления Твоя, и научи мя, Спасе, творити волю Твою.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Моисеов слышала еси ковчежец, душе, водами, волнами носим речными, яко в чертозе древле бегающий дела, горькаго совета фараонитска.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Аще бабы слышала еси, убивающия иногда безвозрастное мужеское, душе окаянная, целомудрия деяние, ныне, яко великий Моисей, сси премудрость.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Яко Моисей великий египтянина, ума, уязвивши, окаянная, не убила еси, душе; и како вселишися, глаголи, в пустыню страстей покаянием?

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

В пустыню вселися великий Моисей; гряди убо, подражай того житие, да и в купине Богоявления, душе, в видении будеши.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Моисеов жезл воображай, душе, ударяющий море и огустевающий глубину, во образ Креста Божественнаго: имже можеши и ты великая совершити.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Аарон приношаше огнь Богу непорочный, нелестный; но Офни и Финеес, яко ты, душе, приношаху чуждее Богу, оскверненное житие.

Слава: Тя, Троице, славим Единаго Бога: Свят, Свят, Свят еси, Отче, Сыне и Душе, Простое Существо, Единице присно покланяемая.

И ныне: Из Тебе облечеся в мое смешение, нетленная, безмужная Мати Дево, Бог, создавый веки, и соедини Себе человеческое естество.

 

Шестая песнь. Исход Израиля

Здесь вспоминается исход избранного народа из рабства: море расступилось перед народом, и покрыло преследующих его египтян; вспоминается, как Израиль (народ Божий) отказывался от чудесно дарованной Богом пищи (манны), требуя мяса. Получая избавление от рабства, Израиль не переставал тосковать по покинутым колодцам и мясным котлам Египта. Камень, из которого чудесно текла вода, когда Израиль жаждал, рассматривается здесь как прообраз ребер Христа, из которых на Кресте истекла Кровь, дающая людям вечную жизнь. Вспоминается Иисус Навин, увидевший и возжелавший землю обетованную.

Человек призывается отказаться от тех душевных движений, которые роднят его с неразумными желаниями и ропотом Израильского народа, помнить об обетованных дарах Божиих и благодарить за Его утешения.

 

Песнь шестая

На русском языке

На церковнославянском языке

Ирмос: Возопи́х все́м се́рдцем мои́м к ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя́ от а́да преиспо́дняго, и возведе́ от тли́ живо́т мо́й.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Во́лны прегре́шений мои́х, Спа́се, возврати́вшися, внезапно покры́ли мя́, я́ко в мо́ре Чермне́м потопи́ли они́ еги́птян со вса́дниками колесни́ц и́х. Исх.14:26-28, 15:4-5.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Неразу́мное жела́ние овладе́ло тобо́ю, душе́, я́ко и дре́вним Изра́илем, и́бо Боже́ственней Ма́нне ты́ предпочла́ безу́мное пресыще́ние сластьми́ грехо́вных страсте́й. Чис.21:5.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Му́тные кла́дязи с ханаа́нскими развра́тными мы́слями ты предпочла́, душе́ моя́, чи́стому исто́чнику из Ка́мня, излива́ющему, сло́вно из ча́ши, пото́ки богосло́вия. Быт.21:25. Исх.17:6.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Свино́е мя́со и котлы́ с изы́сканной пи́щей ты, душе́ моя́, предпочла́ Пи́ще Небе́сной, подо́бно неразу́мным лю́дем в пусты́не. Исх.16:3.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

О Спа́се, от уда́ра же́зла раба́ Твоего́ Моисе́я из ка́мня истекла́ вода́ во о́браз животворя́щих ре́бр Твои́х, из ко́их мы питие́ жи́зни почерпа́ем.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Яко Иису́с Нави́н, обозри́ и изсле́дуй, душе́ моя́, обе́щанную тебе́ но́вую зе́млю и, по за́поведи благо́й, та́м посели́сь.

Слава: Та́ко возгла́шает на́м Оте́ц, Сы́н и Боже́ственный Ду́х: Аз е́смь Тро́ица несоста́вная — проста́я, неразде́льная, в Ли́цах неслия́нная, Аз е́смь Еди́нство, естество́м соедине́нное.

И ныне: О Богоро́дице, из не́др Твои́х Ты Бо́га родила́, восприя́вшаго на́ш о́браз. Его́ же моли́, я́ко все́х Творца́, да моли́твами Твои́ми оправда́емся.

Го́споди, поми́луй (трижды). Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху. И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Кондак, глас 6: Душе́, душе́ моя́! Возста́ни, что спи́ши? Коне́ц приближа́ется и тебе́ ли не встрево́житься? Воспряни́ ны́не, да пощади́т тя Христо́с Бо́г, Ко́ий повсю́ду есть и ми́р Собо́ю наполня́ет.

 

 

Ирмос: Возопих всем сердцем моим к щедрому Богу, и услыша мя от ада преисподняго, и возведе от тли живот мой.Волны, Спасе, прегрешений моих, яко в мори Чермнем возвращающеся, покрыша мя внезапу, яко египтяны иногда и тристаты.Неразумное, душе, произволение имела еси, яко прежде Израиль: Божественныя бо манны предсудила еси безсловесно любосластное страстей объядение.Кладенцы, душе, предпочла еси хананейских мыслей паче жилы камене, из негоже премудрости река, яко чаша, проливает токи богословия.

Свиная мяса и котлы и египетскую пищу, паче Небесныя, предсудила еси, душе моя, якоже древле неразумнии людие в пустыни.

Яко удари Моисей, раб Твой, жезлом камень, образно животворивая ребра Твоя прообразоваше, из нихже вси питие жизни, Спасе, почерпаем.

Испытай, душе, и смотряй, якоже Иисус Навин, обетования землю, какова есть, и вселися в ню благозаконием.

Слава: Троица есмь Проста, Нераздельна, раздельна Личне и Единица есмь естеством соединена, Отец глаголет, и Сын, и Божественный Дух.

И ныне: Утроба Твоя Бога нам роди, воображена по нам: Егоже, яко Создателя всех, моли, Богородице, да молитвами Твоими оправдимся.

Господи, помилуй. (Трижды.)

Слава, и ныне: Душе моя, душе моя, востани, что спиши? конец приближается, и имаши смутитися: воспряни убо, да пощадит тя Христос Бог, везде сый и вся исполняяй.

 

Седьмая песнь. Оза, Авессалом, Ровоам, Иеровоам

Вспоминается: Оза, который, когда перевозил великую святыню ветхозаветного народа — ковчег Завета, — дерзнул коснуться ее, несмотря на запрет; Авессалом, сын Давида, который, чтобы заполучить власть, вошел по совету Ахитофела к наложницам своего отца; Соломон, который, вопреки дарованной ему чрезвычайной мудрости, впал в сластолюбие и идолопоклонство; вспоминаются сын Соломона Ровоам, который не считался с разумными советами отца, и слуга Соломона Иеровоам, разделивший Израиль на два царства. В Северном царстве он стал царем и ввел идолопоклонство. Человек предостерегается всеми этими падениями и призывается к искреннему благоговению, чистоте жизни, трезвомыслию и верности Богу.

Песнь седьмая

На русском языке

На церковнославянском языке

Ирмос: Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ на́м; но не преда́ждь нас до конца́, отце́в Бо́же. Дан.9:5-6.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.Ковче́г Госпо́день везо́м бы́л не́когда на колесни́це и, егда́ теле́ц сверну́л с пути́ прямо́го, то Оза не́кий, посме́л то́кмо поддержа́ти святы́ню и за сие́ внеза́пно испыта́л гне́в Бо́жий. Ты́ же, душе́, де́рзости Озы избега́юще, всегда́ почита́й святы́ни Бо́жии благогове́йно. 2 Цар.6:6-7.Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ты слы́шала, душе́ моя́, о злодея́ниях Авессало́ма, ко́ими он своего́ отца́ уни́зил, обесче́стивше ло́же его́. Но ты́, душе́, предпочла́ сле́довати его злы́м дея́ниям и стра́стной сластолюби́вой по́хоти. 2 Цар.15:1-37, 16:21.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Свобо́ду твою́ ты отдала́, душе́, в ра́бство стра́стному те́лу, и, внима́юще его́ сове́там, соде́лалася самоуби́йцею, подо́бно Ахитофе́лу. Но, о душе́! Христу́ возмо́жно разсе́яти в пра́х все́ кова́рные сове́ты пло́ти для твоего́ спасе́ния. 2 Цар.16:20-21.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ди́вный Соломо́н испо́лнен бы́л прему́дрости, но сотвори́л не́когда гре́х пре́д Бо́гом, отступи́вше от Него́. И ты́, о душе́, в се́м уподо́билася ему́, веду́ще жи́знь, досто́йную отверже́ния. 3 Цар.3:12, 11:4-6.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ди́вный Соломо́н да́ром му́дрости испо́лнен бы́л, но́ Бо́га забы́вше, страстьми́ влеко́мый оскверни́лся распу́тством с жена́ми. Но́ и ты́, душе́, во уме́ твое́м та́кже твори́ла дея́ния посты́днаго сладостра́стия. 3 Цар.11:6-8.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Ровоа́му, презре́вшему сове́тников отца́ своего́, и Иеровоа́му, зло́му рабу́ и мяте́жнику дре́внему, ты подража́ла, душе́ моя́. Но и́х отве́ргнув, ты к Бо́гу воззови́: согреши́ла, поми́луй мя́. 3 Цар.12:13-14, 12:20.

Слава: Воспева́емая на́ми Тро́ица е́сть несоста́вная — проста́я, неразде́льная, Единосу́щная, естество́м Еди́ная. Она́ е́сть Три́ Све́та и Еди́ный Све́т, Трисвята́я и Единосвята́я. Сего́ ра́ди воспо́й, душе́ моя́, Тро́ицу — Бо́га все́х, я́ко Еди́ную Жи́знь и, вме́сте, Трижи́зненную.

И ныне: Воспева́ем Тя́, благословля́ем и поклоня́емся Тебе́, Богороди́тельнице, и́бо Еди́наго от Неразде́льныя Тро́ицы родила́ еси́ — Христа́ Бо́га на́шего, и живу́щим на земле́ яви́ла Небе́сное.

 

Ирмос: Согрешихом, беззаконновахом, неправдовахом пред Тобою, ниже соблюдохом, ниже сотворихом, якоже заповедал еси нам; но не предаждь нас до конца, отцев Боже.

Кивот яко ношашеся на колеснице, Зан оный, егда превращшуся тельцу, точию коснуся, Божиим искусися гневом; но того дерзновения убежавши, душе, почитай Божественная честне.

Слышала еси Авессалома, како на естество воста, познала еси того скверная деяния, имиже оскверни ложе Давида отца; но ты подражала еси того страстная и любосластная стремления.

Покорила еси неработное твое достоинство телу твоему, иного бо Ахитофела обретше врага, душе, снизшла еси сего советом; но сия разсыпа Сам Христос, да ты всяко спасешися.

Соломон чудный и благодати премудрости исполненный, сей лукавое иногда пред Богом сотворив, отступи от Него; емуже ты проклятым твоим житием, душе, уподобилася еси.

Сластьми влеком страстей своих, оскверняшеся, увы мне, рачитель премудрости, рачитель блудных жен и странен от Бога: егоже ты подражала еси умом, о душе, сладострастьми скверными.

Ровоаму поревновала еси, не послушавшему совета отча, купно же и злейшему рабу Иеровоаму, прежнему отступнику, душе, но бегай подражания и зови Богу: согреших, ущедри мя.

Слава: Троице Простая, Нераздельная, Единосущная и Естество Едино, Светове и Свет, и Свята Три, и Едино Свято поется Бог Троица; но воспой, прослави Живот и Животы, душе, всех Бога.

И ныне: Поем Тя, благословим Тя, покланяемся Ти, Богородительнице, яко Неразлучныя Троицы породила еси Единаго Христа Бога и Сама отверзла еси нам, сущим на земли, Небесная.

Восьмая песнь. Озия, Иона, Иеремия, Даниил, Азария.

Вспоминается царь Озия, который так возгордился своими успехами, что дерзнул войти в алтарь Храма вопреки запрету, и был поражен за это проказой. Вспоминаются жители Ниневии, которые после проповеди пророка Ионы, искренне покаялись и тем избежали наказания, и сам пророк Иона, который так ревновал о правде Божией, что даже восскорбел, что пророчество теперь не могло быть исполнено. Вспоминается пророк Иеремия, который за свои пророчества был брошен в ров, до рыданий скорбел о грехах народа. Вспоминаются брошенный на съедение зверям праведник Даниил и брошенные в огонь праведники, бывшие с Азарией: их искренняя молитва чудом остановила напасти. Так примеры праведников Ветхого завета показывают, каким бывает подлинное благоговение и сила покаяния, а примеры грешников напоминают о неразумии и зле, которое причиняет грех.

Всьмая песнь

На церковнославянском языке

На русском языке

Ирмос: Егоже воинства Небесная славят, и трепещут херувими и серафими, всяко дыхание и тварь, пойте, благословите и превозносите во вся веки.

Ты Озии, душе, поревновавши, сего прокажение в себе стяжала еси сугубо: безместная бо мыслиши, беззаконная же дееши; остави, яже имаши, и притецы к покаянию.

Ниневитяны, душе, слышала еси кающияся Богу, вретищем и пепелом, сих не подражала еси, но явилася еси злейшая всех, прежде закона и по законе прегрешивших.

В рове блата слышала еси Иеремию, душе, града Сионя рыданьми вопиюща и слез ищуща: подражай сего плачевное житие и спасешися.

Иона в Фарсис побеже, проразумев обращение ниневитянов, разуме бо, яко пророк, Божие благоутробие: темже ревноваше пророчеству не солгатися.

Даниила в рове слышала еси, како загради уста, о душе, зверей; уведела еси, како отроцы, иже о Азарии, погасиша верою пещи пламень горящий.

Ветхаго Завета вся приведох ти, душе, к подобию; подражай праведных боголюбивая деяния, избегни же паки лукавых грехов.

Слава: Безначальне Отче, Сыне Собезначальне, Утешителю Благий, Душе Правый, Слова Божия Родителю, Отца Безначальна Слове, Душе Живый и Зиждяй, Троице Единице, помилуй мя.

И ныне: Яко от оброщения червленицы, Пречистая, умная багряница Еммануилева внутрь во чреве Твоем плоть исткася. Темже Богородицу воистинну Тя почитаем.

Ирмос: Егоже воинства небесная славят и трепещут Херувими и Серафими, всяко дыхание и тварь пойте, благословите и превозносите во вся веки.

Озии, душа, поревновав, его прокажение обрела ты сугубо: ибо мыслишь недолжное и делаешь беззаконное, оставь, что имеешь, и приступи к покаянию. /4 Цар.15:5; 2 Цар.26:19/

О ниневитянах слышала ты, душа, каявшихся Богу в рубище и пепле, им не подражала ты, явилась злейшею всех, до закона и после закона согрешивших. /Ион.3:5/

В нечистом рове слышала ты, душа, Иеремию, рыданиями взывающа о граде Сиона и ищущего слез, подражай плачевной его жизни и спасешься. /Иер.38:6/

Иона в Фарсис побежал, предвидя обращение ниневитян, ибо знал, как пророк, Божие милосердие, потому ревновал, да пророчеством /его/ не обманется. /Ион.1:3/

Даниила в рове слышала ты, душа, как он заградил уста зверей, узнал, как отроки, бывшие с Азариею, угасили верою пламень пещи горящий. /Дан.14:31, 3:24/

Ветхаго завета все привел я тебе, душа, как подобие, подражай праведных Богоугодным деяниям, избегни же лукавых грехов.

Слава: О Безначальный Отец, Сын Собезначальный, о Утешитель Благий Дух правый, Слова Божия Родитель, Отца Безначального Слово, Дух, живущий и созидающий, Троице Единица, помилуй меня.

И ныне: Как из пурпурового состава, Пречистая, мысленная багряница — плоть Эммануила во чреве Твоем соткалась, поэтому Тебя, как Богородицу, воистину почитаем.

 

Девятая песнь. Христос

Вспоминается, как дьявол искушал Христа хлебом и царством во время поста в пустыне. Упоминается проповедь Иоанна Крестителя о покаянии и то, как Ирод пренебрег ею, а жители Самарии и Иудеи пришли каяться. Вспоминается первое чудо Христа на браке в Кане: брак был освящен Его присутствием, вода превращена Им в праздничное вино. Вспоминается, как Христос исцелил парализованного, воскресил сына вдовы и исцелил слугу сотника, открыл самарянке истину поклонения Богу в духе, исцелил кровоточивую, очистил больных проказой и исцелял слепых, глухих, хромых, немых и согбенных. Всякую немощь и слабость хочет исцелить Христос в человеке, не гнушается никакой нечистотой, только бы человек пришел к Нему с покаянием и укрепил себя молитвой.

Песнь девятая

На церковнославянском языке

На русском языке

Ирмос: Безсеменнаго зачатия Рождество несказанное, Матере безмужныя нетленен Плод, Божие бо Рождение обновляет естества. Темже Тя вси роди, яко Богоневестную Матерь, православно величаем.

Христос искушашеся, диавол искушаше, показуя камение, да хлеби будут, на гору возведе видети вся царствия мира во мгновении; убойся, о душе, ловления, трезвися, молися на всякий час Богу.

Горлица пустыннолюбная, глас вопиющаго возгласи, Христов светильник, проповедуяй покаяние, Ирод беззаконнова со Иродиадою. Зри, душе моя, да не увязнеши в беззаконныя сети, но облобызай покаяние.

В пустыню вселися благодати Предтеча, и Иудея вся и Самария, слышавше, течаху и исповедаху грехи своя, крещающеся усердно: ихже ты не подражала еси, душе.

Брак убо честный и ложе нескверно, обоя бо Христос прежде благослови, плотию ядый и в Кане же на браце воду в вино совершая, и показуя первое чудо, да ты изменишися, о душе.

Разслабленнаго стягну Христос, одр вземша, и юношу умерша воздвиже, вдовиче рождение, и сотнича отрока, и самаряныне явися, в дусе службу тебе, душе, предживописа.

Кровоточивую исцели прикосновением края ризна Господь, прокаженныя очисти, слепыя и хромыя просветив, исправи, глухия же, и немыя, и ничащия низу исцели словом: да ты спасешися, окаянная душе.

Слава: Отца прославим, Сына превознесем, Божественному Духу верно поклонимся, Троице Нераздельней, Единице по существу, яко Свету и Светом, и Животу и Животом, Животворящему и Просвещающему концы.

И ныне: Град Твой сохраняй, Богородительнице Пречистая, в Тебе бо сей верно царствуяй, в Тебе и утверждается, и Тобою побеждаяй, побеждает всякое искушение, и пленяет ратники, и проходит послушание.

Андрее честный и отче треблаженнейший, пастырю Критский, не престай моляся о воспевающих тя, да избавимся вси гнева, и скорби, и тления, и прегрешений безмерных, чтущии твою память верно.

Таже оба лика вкупе поют

Ирмос: Безсеменнаго зачатия Рождество несказанное, Матере безмужныя нетленен Плод, Божие бо Рождение обновляет естества. Темже Тя вси роди, яко Богоневестную Матерь, православно величаем.

 

Ирмос: Безсе́меннаго зача́тия рождество́ несказа́нное, Ма́тере безму́жныя нетле́нен Пло́д; Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́; те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь правосла́вно велича́ем.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Христо́с от диа́вола искуша́ем бы́л, егда́ то́й ка́мение показу́юще, предложи́л, дабы́ обрати́лись в хле́б. И, на го́ру возве́дше, искуша́л Его́, красоту́ все́х ца́рствий ми́ра показу́юще. Убо́йся же, душе́, сете́й собла́знов и, бо́дрствующе, моли́ся Бо́гу непреста́нно.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Предте́ча Иоа́нн, се́й свети́льник Христо́в и «гла́с, вопию́щий в пусты́не», я́ко го́рлица однолюби́вая, взыва́л о покая́нии, но Ирод восхоте́л и да́лее бесчи́нствовать со Иродиа́дою. Ты́ же, о душе́, дабы́ избежа́ть сете́й беззако́ния, возлюби́ покая́ние.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

В пусты́ню всели́лся Иоа́нн, — предве́стник прише́ствия благода́ти, и вся́ Иуде́я с Самари́ею слу́шала его́, и крести́лися, и́скренне испове́дующе грехи́ свои́. Но ты́, душе́, и́м не после́довала.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Бра́к непоро́чный и ло́же нескве́рное благослови́л не́когда Христо́с в Ка́не. Вкуша́юще же хле́б и претворе́нное из воды́ вино́ испи́в, яви́л тебе́, душе́ моя́, зна́мение причаще́ния для твоего́ возрожде́ния.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Христо́с рассла́бленнаго укрепи́л, дабы́ подня́л он посте́ль свою́. И ю́ношу, дитя́ вдовы́, воздви́г из ме́ртвых, и со́тника слугу́ Он исцели́л, и с самаря́нкой бесе́довал, дабы́ научи́ти тебя́, душе́, ка́ко подоба́ет служи́ти Бо́гу ду́хом.

Помилуй мя, Боже, помилуй мя.

Жену́ кровоточи́вую исцели́л Госпо́дь прикоснове́нием до кра́я ри́зы Его́. Прокаже́нных очи́стил, слепы́х Он зря́чими соде́лал, хромы́х возста́вил, глухи́х, немы́х Он исцели́л, жену́ согбе́нную вы́прямил сло́вом, дабы́ ты, уви́дев сие́, душе́, обнови́лась.

Слава: Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м, Боже́ственному Ду́ху ве́рно поклони́мся — Тро́ице неразде́льной, еди́ной по существу́, я́ко еди́ному Све́ту и я́ко трои́м Све́там, я́ко еди́ней Жи́зни и трои́м Жи́знем — Тро́ице животворя́щей и освяща́ющей вселе́нную.

И ныне: О Богоро́дице Пречи́стая! Храни́ Тво́й гра́д, и́бо к Тебе́ он с ве́рою прибега́ет, Тобо́ю укрепля́ется, Тобо́ю всегда́ побежда́ет, Тобо́ю беду́ превозмога́ет, Тобо́ю враго́в пленя́ет, Тобо́ю избавля́ется от вся́ких притесне́ний!

Преподобне отче Андрее, моли Бога о нас.

О Андре́е честны́й, о́тче преблаже́ннейший, па́стырю Кри́тский! Всегда́ моли́ся о воспева́ющих тя́, да изба́вятся от гне́ва и скорбе́й, и от ра́н прегре́шений тя́жких, с ве́рою чту́щия па́мять твою́.

 

 

Теги: , , , , , , , , ,